FANDOM

Musse Pigg är en karaktär i Kalle Anka & C:o. Han är en av tidningens mest kända karaktär.
Musse Pig

Musse

Biografi Redigera

Musse Pigg debuterade 1928 i kortfilmen Steamboat Willie och har sedan dess gjort stor succé i världen. Musse är en erfaren äventyrare som löst många knepiga fall tillsammans med kompisen, den ständige följeslagaren Långben och sin trogna hund Pluto. Han bor i Ankeborg i närheten av Långben och har en flickvän vid namn Mimmi Pigg. Han känner även en professor vid namn Terbius och är även god vän med Kalle Anka, Kommisarie Karlsson, de andra poliserna och Eta Beta. Musse har även en rad ärkefiender som te.x Svarte-Petter, Spökplumpen, Gotthold Edelrott, Advokat Fusky, Putte och Knölen. Han är en av Disneys mest kända figurer och i en serie utnämndes han till Ankeborgs vänligaste person. Han bär oftast röda kortbyxor med två gula knappar på, men i vissa äldre/nyare serier bär han röda långbyxor, vit T-shirt och en grön keps/hatt i stället. I båda fallen bär han alltid gula skor. Han är vänlig, snäll och alltid mycket modig. Han skapades av Walt Disney, och Walt gjorde även den amerikanska rösten till Musse, en roll som sedan James McDonald tog över och därefter Wayne Allwine.

Figurfakta Redigera

  • Engelskt namn: Mickey Mouse
  • Yrke: Dektektiv
  • Status: Fortfarande med i serien.

Trivia Redigera

  • Musse skapades av Walt Disney, som själv brukade säga "Allting startade med en liten mus".