FANDOM

Kloten är de mystiska kulorna som Musse Pigg och Kalle Anka hittar under ett av sina respektive äventyr. Kloten bär på en flera tusen år gammal hemlighet och har en gång tillhört Morbidio Mulenman, den elakaste trollkarlen i världen. I seriesviten De mystiska kristallkulorna får Oppfinnar-Jocke via en stämgaffel reda på historien om hur Morbidio Mulenman misslyckades med att sammanfoga kulorna till en spira vid milleniumskiftet. Därför stängde han in sig i ett berg vid Kala Knölen för att vänta tills nästa milleniumskift. Kulorna är nästintill oförstörbara. Den goda trollkarlen Darendel Druiden trollade bort kloten till varsin ände av världen (Där Musse och Kalle senare hittade dom) och såg till att kloten drogs till bönderna Musso och Karlos ättlingar då de hjälp Darendel att besegra Morbidio Mulenman. Innan kloten blir undersökta av Oppfinnar-Jocke knycker Björnligan kloten från Kajsa Anka och Mimmi Pigg som fått kloten av sina respektive pojkvänner. Morbidio Mulenmans försök misslyckades ännu en gång efter en hård fajt mot Musse och Kalle och det slutade med att spiran drog med sig Morbidio Mulenman in i sig själv för att sedan förvandlas till kulor igen. Det är okänt vad som hände med kloten senare, troligen så gömde Musse och Kalle kloten någonstans.