FANDOM

Guldregns-dalen är belägen någonstans i Himalaya, den är alltså troligtvis en del av kina.

BefolkningRedigera

Det verkar bo en rätt stor del människor i dalen, minst ett par tusen. För att deras relativt isolerade samhälle ska kunna överleva.

BoskapRedigera

Jakar verkar det finnas gott om, då folket kan tillverka 50000 skinnmössor och ändå klara sig bra.

JordbrukRedigera

Större delen av dalens mark är täckt av terasser där det odlas ris.

HistoriaRedigera

Inte mycket är känt om dalens historia.

Snubbla KhanRedigera

Snubbla Khan var en man som föddes i dalen.

Khan, är en titel som finns i de altaiska språken, alltså var kulturen och språket i dalen influerad av mongoler.

Genghis Khan var mongol, han var nomad, han var erövrare.

Snubbla Khan var Tibetan, var han nomad? han var erövrare.

En väsentlig del av Tibets befolkning är nomader, det är då troligt att Snubbla och hans folk var nomader de också.

Istället för getter så flyttade de runt med sina jakar och yurts.

I vilket fall. Snubbla Khan var en erövrare, inget förtäljs om hans krig, dock så vet vi att han blev rik på det.

Han planerade att låta Guldet regna över dalen, därav namnet. Han fyllde en båt full med guld och måste ha gjort avancerade beräkningar. Han tänkte låta båten flyta upp ur ett hål på toppen av ett berg och låta den glida ner för att krossas mot en klippa. Guldet skulle då spridas över dalen.

Av någon anledning genomfördes aldrig detta, en trolig teori är att Snubbla Khan dog innan han hann beordra sina undersåtar att hissa segel.

Modern tidRedigera

Nu för tiden är risodling och mössförsäljning de största inkomstkällorna för dalens befolkning.

Ihop med mössförsäljningen är turism, folk kommer till dalen för att söka efter guldet.

Joakim von AnkaRedigera

Efter att Joakim von Anka hittat båten med guld försvinner alltså anledningen till att folk kommer till dalen. Turismen försvinner, trots att folket i dalen fick guldet till slut så varar inte guldet för evigt.

Mössförsäljningen avtar och folket blir fattigare, jag skulle personligen säga att Von Ankas besök till mesta del var negativt.

ArkitekturRedigera

Byggnadsstilen verkar vara klassisk Tibetansk/Kinesisk med böjda tak.