FANDOM

De mystiska kristallkulorna är en en serie innehållandes flera olika serier som binder ihop en hel berättelse. Den publicerades i Kalle Anka & C:o mellan Nr 46/1999 till Nr 1/2000.

Serier som ingick är:

Handling Redigera

Det hela börjar när Kalle och Musse hittar sina kulor på varsitt håll i värden under ett av sina äventyr. (Del 1 och 2). Kalle upptäcker snart att kulan förföljer honom vart han än går och ger den till Kajsa i present. (Del 3). Kajsa stöter en tid senare ihop med Mimmi som fått kulan Musse hittade och de två upptäcker att kulorna är identiska förutom att Kajsas dras till Kalle och att Mimmis dras till Musse. Då de befinner sig på en bank dyker Björnligan upp och knycker kulorna i tron att de är juveler vilket gör att tjejerna klär ut sig till bovar och lurar Björnligan in i finkan. (Del 4) De ger kloten till Oppfinnar-Jocke som släpper fram hemligheten bakom kloten med en stämgaffel och får bevittna förra årtusendets nyårsfest. Han upptäcker att en ond trollkarl vid namn Morbidio Mulenman försökte använda kloten för att bilda en spira som skulle ge honom makt över världen. Kalle och Musses förfäder lyckades dock att störa honom tillräckligt mycket för att få honom att tappa koncentrationen. Den gode trollkarlen Darendel skickade iväg kloten åt varsitt håll i världen och såg till att böndernas efterkommande skulle rädda kloten. Dock såg Mulenman till att kloten vid nästa milleniumskift skulle sättas samman och därför satte han sig i ett berg för att vänta. Oppfinnar-Jocke beger sig sedan till kala knölen och försöker övermanna Morbidio Mulenman själv när han ser honom komma ut från berget, men får sin apparat förstörd och sitt minne raderat vilket innebär att han glömt allting om kulorna. (Del 5). Samtidigt har Spökplumpen hört talas om kulorna och friger Björnligan för att få reda på var de finns. Morbidio Mulenman stöter senare på Magica de Hex och ger henne en kärleksknäpp då hon försöker att anklaga honom för att vara blufftrollkarl. Han förtrollar också Björnligan och de plundrar staden för att få nödvändig utrustning till kvällen. Han hypnotiserar även Spökplumpen för att få med honom i sin armé. (Del 6). När nyårssnatten väl kommer har Kajsa nyårssfest och Oppfinnar-Jocke känner sig illa till mods för att han glömt något. När Mimmi och Kajsa nämner kloten får Oppfinnar-Jocke genast tillbaka dimmiga minnen och Musse, Kalle och Jocke sticker till Jockes verkstad för att kolla exprimentloggen Jocke sparat på video. Där får de ännu en gång se Morbidio Mulenman misslyckas med sina planer och gå in i sitt berg. Oppfinnar-Jocke upptäcker dock att kloten blivit stulna av Morbidio. De hämtar Långben, Kajsa, Mimmi och Farbror Joakim och beger sig till kala knölen. När de upptäcker att stigen delar sig i tre delar så går de åt skilda håll. Farbror Joakim och Oppfinnar-Jocke slåss mot Björnligan, Kajsa och Mimmi tampas mot Magica och Långben får tackla Spökplumpen. Samtidigt som Musse och Kalle går runt Morbidio åt varsitt håll för att få honom att tappa koncentrationen dyker Magica upp och skäller ut honom för att hon inte fått någon present av sin "pojkvän". Spökplumpen avslöjar att han inte alls var hypnotiserad utan att han bara låtsades för att få kloten själv. Klockan slår tolv och Morbidio Mulenman misslyckas ännu en gång. Han förtrollar Magica och Spökplumpen och beger sig till det sista stället på Jorden där 2000 kommer. (Del 7) Efter en vild jakt hittar de honom och får honom att tappa koncentrationen och bli fängslad i spiran som blir till klot igen. Musse och Kalle gömmer undan kloten igen men skriver ett brev till sina efterkommande i fall Morbidio skulle dyka upp igen i nästa milleniumskift. (Del 8).

Trivia Redigera

  • År 2003 kom en annan liknande serie, Ön Mytos.